Škoda Octavia

Škoda Octavia třetí generace se posouvá do střední třídy. Pyšní se líbivým designem, novými motory a výbavou, která dosud nebyla u žádného z vozů ŠKODA.

Recenze

Nová generace Škody Octavia je na světě. V pořadí je to již třetí generace, která sjíždí z linky v Mladé Boleslavi. Druhá generace vyšvihla Octavii na pomyslný vrchol prodejnosti mezi modely Škodovky a hlavně se stala nejprodávanějším autem v Čechách. Co máme čekat od nové generace?

Recenze nové Škody Octavia

Jak už jsem zmínil, Škoda Octavia je bestceler v prodejnosti v Čechách. Škoda za loňský rok (2012) zaznamenala v Čechách 22406 prodaných Octavií. Což je skutečně hodně což potvrzuje jeden malý příklad: Volkswagen je s 17234 prodanými auty druhou nejprodávanější značkou v Čechách. Tady je krásně demonstrována síla Octavie.

Proto je každá změna jako například: facelift, změna ceny, nová verze a výbava ostře sledována a média jí přikládají patřičný důvod. Kladu si tedy otázku: Jak si dala Škodovka záležet na svém stěžejním modelu?



Ven ze střední třídy a hlavně pořádný batoh, cesta bude dlouhá

Nová generace musí být větší a lehčí než ta předchozí, jinak by to v dnešní době už nešlo. Přesně podle toho se řídili i inženýři v Mladé Boleslavi ve vývojovém centru Česana. První dvě generace Škody Octavie se pohybovaly někde mezi nižší střední a střední třídou. Vždy byla tedy řazena do té nižší střední třídy a tak tedy nemohla konkurovat Passatu nebo Mondeu. Teď přišla třetí generace a ta znatelně povyrostla.

Recenze nové Škody Octavia

Začneme od rozvoru, který narostl o znatelných 108 mm na nynějších 2686 milimetrů. Celková délka se roztáhla na úctyhodných 4659 mm což je o rovných 90 mm více oproti Octavii předchozí generace. Šířka se změnila o 45 mm do plusových hodnot a celkově činní 1814 mm. Teď bych se nebránil řadit novou Octavii do střední třídy i když to není až tak důležité. I v nižší střední třídě se dají najít podobně velká auta. Zavazadlový prostor se trendu zvětšování nevyhnul a tak nám nyní nabízí bezkonkurenčních 590 litrů. Typický škodovácký batoh se trochu podepsal na výsledném tvaru zadních partií vozu což můžete posoudit sami.

K designové revoluci daleko, ale i tak velká změna

Recenze nové Škody OctaviaTo co pro nás vytvořil nebo spíše nakreslil Josef Kabaň na kreslících prknech se zprvu nemusí každému líbit. Na první pohled neohromí. Věřte, že skutečnost je lepší než to, co můžete vidět na fotografiích. Jsem zastánce názoru, že design každý posuzuje subjektivně a každý má jiný vkus a názor. Proto nebudu zdlouhavě psát co se mi na designu nové Octavie líbí a co ne. Jen vypíchnu přední masku, která mě vůbec nezaujala a zdá se mi k zadní partii nevyvážená. Celkově auto působí velice moderně a reprezentativně. Vyváženým dojmem působí zvláště při jízdě.

Interiér není její spása, ale je to opravdová krása

Recenze nové Škody Octavia-interiérDesignem počínaje si Škoda Octavie oproti předchozí generaci opravdu polepšila. Něco si převzala od Rapidu něco od Superbu několik detailů najdete také z nového Golfu, z kterého si převzala především panel klimatizace. Co mnohé potěší je více prostoru pro nohy. Vzadu si vzala Octavie příklad ze Superbu v předu nabídne řidiči oproti druhé generaci daleko více místa.

Co nás potěšilo je fakt, že kapsy ve dveřích jsou čalouněné kobercem, což omezí klepání od předmětů v kapsách, které u ostatních aut naráží na tvrdý plast. Zvětšený rozsah nastavení sedadla řidiče potěší i ty nejnáročnější motoristy.

Sedák zadních sedadel je sice krátký, ale jeho tvar a pozice nad podlahou zajišťují pohodlné usazení. To co ty vyšší z vás bude vzadu trápit je prostor pro hlavu. I když je oproti minulé generaci větší, tak i přes to nebudou hodně vysocí pasažéři úplně spokojeni.

Celý iteriér je prošpikován „Simply Clever“ řešními. Zde se o nich můžete dozvědět více: Škoda Octavia Simply Clever

Rozhodnutí dne: Nejlepší motorizace?

Recenze nové Škody Octavia-1,8 TSI 132kW

Ideální motorizace není. Kdo najezdí ročně přes 25000 km sáhne spíše po vznětové jednotce, na druhou stranu, ten kdo tolik nenajezdí a potrpí si na líbezný zvuk benzinových jednotek tak si jistě vybere mezi zážehovými motory.
Aby se nová Škoda Octavia mohla pyšnit cenovkou již od 334 900,- Kč je tu motorizace 1,2 TSI 63-77kW. Ale pozor přátelé! Není to ta 1,2 TSI, kterou jste mohli znát z předchozí generace Octavie. Tato jednotka je již trochu odlišné konstrukce. Úprava spočívá především v přechodu ze stávající 8V rozvodu poháněným řetězem na 16V rozvod poháněný staronovým řemenem. Výkon i kroutící moment motoru zůstává papírově stejný, rozdíl je ve spotřebě, která má být až o 4 deci menší.

 

Teď ale zpět k motorům obecně. Všechny motory jsou v tabulce se všemi důležitými Recenze nové Škody Octavia-2,0 TSI 110kWparametry v záložce technické parametry. Proto jen krátce. Nejzdařilejší motor se nám zdá osvědčený benzínový turboagregát 1,8 TSI 132kW. Spotřebou se více než ostatní benzínové jednotky konkurence blíží naftovému motoru a výkonu má na rozdávání. Jediná jeho slabina je pořizovací cena. Z druhé strany je tu 1,2 TSI 63 kW. Základní dvanáctistovka neoplývá výkonem, ale díky turbu disponuje dostatkem síly již od nízkých otáček a s autem umí zacvičit, i když se u toho dost zadýchá. Na okupování levého dálničního pruhu v Německu tento motor není. Ale pro klidnou jízdu postačí. Spotřebu udržíte v rozmezí 5,5 až 7,5 litrů.

 

Jízdní vlastnosti, aneb těsně vedle černého, ale stále za dost bodů

Všichni kritizují použití zadní nápravy u motorizací , které mají zadní nápravu řešenou pomocí dvojice vlečených ramen a torzní příčky. Není to tak hrubá chyba, ale určitě to nemůžeme nechat bez komentáře. Tato takzvaná kliková náprava sice neohrožuje vynikající jízdní vlastnosti, ani komfort, zato je hlučnější než ta více prvková, která je k dispozici jen s motorem 1,8 TSI. Nás spíše mrzí fakt, že tato více prvková náprava není k dispozici pro 2,0 TDI 110kW. Snad by se to dalo řešit příplatkem za multilink, když je nová podvozková platforma MQB tak perfektně konstruovaná, že je to vlastně jen skládačka. Třeba časem Škodovka tohle umožní…

www.Octavia3.cz_8Octavia se v zatáčkách chová předvídatelně a neutrálně. Zbytečně se moc nenaklání. To je důkaz toho, že podvozkáři ve Škodovce i tak udělali perfektní práci. Nízko uložené těžiště a především pohotovostní hmotnost 1305 kilogramů k tomu také výrazně přispívá.  Mnohé z vás potěší tužší nastavení elektronického posilovače řízení. Komfort je velice dobrý. Příčné nerovnosti filtruje podvozek ukázkově a to i se zadní vlečnou nápravou. Rázy od kol jsou minimální, jen je ta vlečná náprava poznatelně hlučnější.

 

Proč říct ANO mladoboleslavské bohyni?

Cenu nové Octavie posuďte sami. Přímo zde se jí věnujeme opravdu důkladně: Škoda Octavia Cena

 

Typický kupec nové Škody Octavie bude stále stejný jako doposud. Očekávám i vyšší zájem firem díky majestátnějšímu vzhledu tohoto vozu. Kdo bude chtít uvažovat o nové Octavii určitě to bude kvůli těmto aspektům:

  • Směrová stabilita a jízdní komfort
  • Obrovský a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Výrazné zlepšení vlastností všech motorů včetně základní 1,2 TSI
  • Kvalitní a prostorný interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Široká možnost příplatkové výbavy
  • Nižší cena oproti předchůdci

 

Proti argumentem může být jeden z těchto:

  • Hluk zadní klikové nápravy
  • Kratší zadní sedáky
  • Cena některých prvků příplatkové výbavy